Osoby zajmujÄ
ce siÄ prowadzeniem profili na portalach spoĹecznoĹciowych czÄsto zastanawiajÄ
siÄ w jaki sposób przygotowaÄ grafikÄ aby byĹa ona atrakcyjna wizualnie i oczywiĹcie skuteczna. W Ĺwiecie social media wciÄ
Ĺź niedoĹcignionym liderem jest Facebook, wiÄc podpowiemy dziĹ jak w odpowiedni sposób przygotowaÄ grafikÄ na tym wĹaĹnie medium.
Parametry grafiki i reklamy na Facebooku
Po pierwsze musimy zwróciÄ uwagÄ na wymiary poszczególnych grafik. JeĹźeli zaniedbamy ten aspekt, nawet najĹadniejszy obrazek bÄdzie wyglÄ
daĹ jakby przejechaĹ go walec :) PrzykĹadowe wymiary grafik na Facebooku:
• avatar (zdjÄcie profilowe): 180 x 180 (widoczne 160 x 160 px)
• cover photo (zdjÄcie w tle): 851x315 px
• banner na post: 843 x 403 lub 843 x 503 px
• reklama prowadzÄ
ca do fan page’a: 1200 x 444 px
• reklama linkujÄ
ca do strony internetowej: 1200 x 628 px
Z czego skĹada siÄ banner?
Kiedy ustalimy juĹź odpowiedni rozmiar pliku musimy zastanowiÄ siÄ nad jego treĹciÄ
. PamiÄtajmy o tym, Ĺźe dzisiejsza kultura jest obrazkowa, tzn. Ĺźe najwaĹźniejszym komunikatem naszej reklamy bÄdzie czÄĹÄ wizualna: zdjÄcie, wizualizacja, rysunek etc.
KolejnÄ
istotnÄ
kwestiÄ
jest jasnoĹÄ i spójnoĹÄ komunikatu. Na bannerze nie moĹźe byÄ za duĹźo treĹci. CzÄĹÄ informacyjna (to co piszemy na bannerze) stanowi tylko dopeĹnienie. JeĹli przykĹadowo wpiszemy zbyt duĹźo informacji czy haseĹ, roĹnie prawdopodobieĹstwo efektu „Ĺlepoty bannerowej”: facebookowicze nie uznajÄ
grafiki za atrakcyjnÄ
i nasza praca pójdzie na marne. HasĹa muszÄ
byÄ krótkie, proste, chwytliwe i zabawne. Ostatni punkt ze szczególnym uwzglÄdnieniem. Unikajmy patosu i zbytniej powagi – Internauci tego nie lubiÄ
! FurorÄ robiÄ
za to zabawne filmiki czy memy – tak wiÄc nie bójmy siÄ komunikatów z przymruĹźeniem oka. Na koniec pamiÄtajmy o odpowiednich odnoĹnikach i linkach – np. do naszej strony internetowej, cennika usĹug etc.
Analiza skutecznoĹci
Ostatni etap to sprawdzenie jaki efekt przyniosĹa nasza kampania. Facebook udostÄpnia tzw. statystyki, gdzie moĹźemy sprawdziÄ: do ilu osób dotarĹa reklama, ile osób kliknÄĹo w banner lub odnoĹnik do strony www oraz jaki jest ostateczny koszt za klik. OczywiĹcie im niĹźsza cena za klikniÄcie, tym bardziej efektywna kampania. O zainteresowaniu naszÄ
grafikÄ
ĹwiadczÄ
teĹź komentarze, udostÄpnienia i lajki. KaĹźda branĹźa (kaĹźdy potencjalny klient) rzÄ
dzi siÄ nieco innymi reguĹami i co innego moĹźe okazaÄ siÄ skuteczne, wiÄc najbardziej skutecznÄ
metodÄ trzeba czÄsto znaleĹşÄ samemu metodÄ
prób i bĹÄdów.
|